STENBACKESKOLAN ÄR EN UNIK SKOLA

För nästan 1000 år sedan startades de första skolorna i Sverige. De startades av kristna som var övertygade om att kunskap var av yttersta vikt för att kunna skapa meningsfulla liv. Under många hundra år drevs utbildningsväsendet i Sverige av människor med kristen övertygelse. Så tro och kunskap har gått hand i hand i nästan ett millenium i vårt land.

I många länder i Europa har utvecklingen varit likadan. Vi är stolta över att få stå rotade i en utbildningsfilosofi som har banat väg för så många och stora framsteg.

Så nu en bra bit in på 2000-talet är det vår tur att arbeta med utbildning för dem som ska hantera de möjligheter och utmaningar som ligger framför oss inför 2100. Det är ett spännande perspektiv. Det gör vi genom att sätta extra fokus på viktiga delar av vad det innebär att vara människa.

Vår utbildningsfilosofi är UNIK och detta är vad vi tror:

SBS_webb_UNIK_v1.jpg

Utvald

Varje människa är utvald av Gud, skapad till ett meningsfullt liv oavsett omständigheter.

Varje människa har ett syfte, är värdefull och värd att satsa på.

Alla är lika mycket värda oavsett ålder, kön, religion, etnicitet eller social bakgrund.

Nära

Vi är skapade för att leva nära Gud, varandra och samhället.

Alla människor är värda respekt - det är aldrig rätt att kränka någon.

Intelligent

Alla människor har gåvor, talanger och intelligenser som kan skärpas och utvecklas.

Skolan är en plats där man utmanas att söka kunskap, ta ställning och fatta egna beslut.

Vishet är förmågan att använda sin kunskap på rätt sätt.

Kreativ

Vi är skapade till att uttrycka oss, utmana omständigheter och skapa nytt.

Vi är skapade för att vara med och forma samhället, lokalt och globalt.

MER AVDELNINGAR I VÅR SKOLA